Museum Geelvinck
Museum Geelvinck beheert onder meer de belangrijkste Nederlandse collectie piano’s uit de 18e en 19e eeuw. In 2005 is het museum gestart met de Geelvinck Salon: een serie wekelijkse concerten, voornamelijk op historische piano’s. De concerten vinden inmiddels niet alleen in het eigen museum plaats, maar tevens in diverse andere huismusea, kastelen en buitenplaatsen, waar bruiklenen uit de collectie staan. Tien jaar geleden is hieruit het Geelvinck Festival ontstaan, dat inmiddels is ondergebracht in een separate stichting.
Collectie
De collectie behelst onder meer ruim 200 muziekinstrumenten, voornamelijk piano’s uit de 18e en 19e eeuw. Daarbinnen is de Sweelinck Collectie met 80 historische piano’s, waarvan een kwart van Nederlandse makelij, significant. Deze collectie dankt haar naam aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam aan de Van Baerlestraat, waar de verzamelaar Rien Hasselaar (1924-2000) in 1991 het Sweelinck Museum opende. Na de verhuizing van het conservatorium naar zijn huidige locatie, is deze bijzondere collectie onder de vleugels van Museum Geelvinck gebracht.
Locatie
Het museum heeft zijn naam te danken aan het Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam, een groot (‘dubbel’)grachtenhuis aan de Herengracht met een koetshuis aan de Keizersgracht. Hier opende in 1991 Museum Geelvinck zijn deuren. Eind 2015 is een gedeelte van het museum verhuisd naar Zutphen en daarmee verhuisde ook het festival naar Gelderland.
Eind 2019 moest de vestiging in Zutphen noodgedwongen opnieuw verhuizen. Vanuit Huize Kolthoorn bij Heerde, waar de instelling al ruim drie decennia gevestigd is (vooralsnog niet open voor het publiek), wordt het landelijke netwerk van locaties, waar Museum Geelvinck activiteiten organiseert, aangestuurd. Het museum wordt gedragen door vrijwilligers en een bescheiden professionele staf.
Tentoonstellingen
Het museum beperkt zich niet tot muziek en muziekinstrumenten. In de loop der jaren heeft het een groot aantal tentoonstellingen en andere activiteiten georganiseerd, zowel in het museum zelf, als op diverse locaties in binnen- en buitenland. Zo vormt ‘culturele dialoog’ een thema, waarmee het museum al vanaf het begin actief is geweest, onder meer in samenwerking met de Verenigde Naties. Na de tentoonstelling ‘Swart op de Gracht’ (2013, in het kader van 150 Jaar Afschaffing Slavernij), waaraan ruim zes jaar voorbereiding voorafging, heeft dit onderwerp het museum niet losgelaten. Het project ‘BTHVN = Black’ is hiervan een resultaat.
Samenwerkingen
Al drie decennia organiseert Museum Geelvinck regelmatig tentoonstellingen in samenwerking met musea in Rusland. Hieruit is in 2013 het contact met Basjkortostan ontstaan, waaruit inmiddels onder meer tentoonstellingen, de monumentale sculptuur van een Basjkierse ruiter aan de IJssel in Veessen en dan nu de muzikale videopodcast van het Wandelconcert ‘De Schipbrug van de Basjkieren’ voortgekomen. Als huismuseum heeft Museum Geelvinck ook altijd een band met kastelen en buitenplaatsen gehad. Al deze thema’s vinden hun weerklank in de activiteiten, die het museum tot op de dag van vandaag realiseert.
Naast de eigen – bescheiden – vestiging in de catacomben van de Posthoornkerk, is in Amsterdam het Pianola Museum sedert 2016 partner binnen Geelvinck Muziek Musea.
Museum Geelvinck is opgenomen in het Nederlands Museumregister en de museumstichting is een door de fiscus erkend goed doel (‘culturele ANBI’). Bovendien is Museum Geelvinck actief in diverse internationale gremia, zoals ICOM, ICOMOS, Europa Nostra, REMA-EEMN, Interpret Europe en andere.